وبلاگ کاهو

سلام بچه ها

نماز روزه‌هاتون قبول!

بی‌مقدمه بگم که ما این وبلاگ رو راه انداختیم تا در مورد کاهو اگه باگی هست، مشکلی هست، پیشنهادی هست، ایده‌ای هست، خلاصه هرچی هست تو وبلاگ بگید! اما هنوز چند نفری مشکلات سایت رو به جای اینکه تو وبلاگ بگن، توی خود کاهو به شکل یه سوال می‌ذارن. تو خود سایت اصلی فقط باید سوال‌های مرتبط با المپیاد کامپیوتر رو بذاریم. کلا هم اگه پیشنهادی دارید حتما تو نظرات وبلاگ بیان کنید تا روش بحث کنیم. قرارمون اینه که کاهو رو با کمک هم‌دیگه هر روز بهترش کنیم! :)

یه پیشنهاد خوبی که اخیرا به دست‌مون رسیده :) اینه که دوتا صفحه‌ی جدید به سایت اضافه کنیم. یکی صفحه‌ی سوال‌های دوره‌های قبل و یکی صفحه‌ی سوالات به شکل دسته‌بندی شده. صفحه‌ی سوالات دوره‌های قبل درست شده و ایشالا تا چند روز آینده در اختیار همه قرار می‌گیره. عکسش رو ضمیمه کردم، اگه نظری دارید حتما بگید.


این صفحه به شکل اتوماتیک سوال‌ها رو بررسی می‌کنه و اونایی که تگ «مرحله۲» و تگ یک سال مثل «۱۳۹۲» رو دارند رو به عنوان یکی از سوال‌های مرحله۲ اون سال شناسایی می‌کنه و زیر عنوان اون سال قرار می‌ده. مثلا با توجه به شکل بالا، الان تو سایت کاهو ۴تا سوال ثبت شدن که تگ «مرحله۲» و «۱۳۹۳» رو دارند. هدف اینه که کم‌کم سوال‌های مرحله۲ سال‌های قبل رو به همراه جواب‌شون تو کاهو بنویسیم تا اگه کسی نتونست سوالی رو حل کنه و دنبال راه‌حلش بود بتونه تو کاهو پیدا کنه. ایشالا این کار رو برای مراحل دیگه هم می‌کنیم ولی فعلا مرحله۲ در اولویته. شما هم تو نوشتن سوال‌ها و جواب‌های مرحله۲‌های سال‌های قبل کمک کنید و اگه تو سوال‌های ثبت شده، سوال مرحله۲ای بود که تو این صفحه نیومده بود، برچسبش رو ویرایش کنید تا تو این صفحه بیاد.

ایشالا یه صفحه‌ی دیگه هم درست می‌کنیم که قراره مشابه همین صفحه باشه، با این تفاوت که به جای دوره‌های مختلف، دسته‌های مختلف باشه. اما لازمه قبلش روی دسته‌ها توافق کنیم. یعنی حدود ۱۰تا دسته‌ی کلی رو انتخاب کنیم و برای هر دسته ۵تا سوال پرامتیاز رو نشون بدیم. در مورد اسم دسته‌ها اگه نظری دارید بگید. مثلا یه دسته‌بندی می‌تونه این باشه:

- استقرا

- لانه کبوتری

- گراف

- شمارش

- اتحاد ترکیبیاتی

- الگوریتم حریصانه

- الگوریتم پویا

البته این رو به عنوان مثال گفتم و دسته‌بندی خوبی نیست. دسته‌بندی خوب باید بتونه سوال‌ها رو افراز کنه. یعنی هر سوال توی حداقل یه دسته باشه و توی دوتا دسته نباشه! :) البته لزوما نمی‌شه کاری کرد که یه سوال تو دوتا دسته نباشه. مثلا ممکنه سوال تئوری باشه که راه‌حلش هم لانه کبوتری باشه و هم استقرا. اما با این حال باید دسته‌بندی طوری باشه که اشتراک بین دسته‌ها هم کمینه باشه. تعداد دسته‌ها هم بین ۱۰ تا ۱۵ باشه بهتره.

در هر صورت اگه پیشنهادی برای دسته‌بندی و هر پیشنهادی برای بهتر کردن کاهو دارید حتما بگید. هدف اینه که کاهو جایی بشه برای یاد دادن و یاد گرفتن! :)


موفق باشید

  • کاهو

نظرات (۹)

salam aghaye babai mamnoon az zahmat shoma va sayer hamkaraneton 
پاسخ:
سلام
خواهش می‌کنم.
به نظر من دسته‌ها اینا باشند:
استقرا،
لانه کبوتری،
ناوردایی،
رنگ‌آمیزی،
نظریه بازی‌ها،
گراف،
داده‌ساختارها،
داینامیک،
حریصانه،
اکسترمال،
شمارش،
منابع المپیاد،
پاسخ:
سلام،
خیلی ممنون. ایشالا تو پست بعدی دسته‌بندی نهایی‌شده رو اعلام می‌کنم.
سلام ! بخش برچسب ها چه فرقی با دسته بندی داره ؟ کافیه فقط یه سری برچسب های اضافی رو حذف کنید و برای انتخاب بر چسب ها گزینه بذارین و اینجوری نباشه که هرکی هرچی خواست بنویسه 
پاسخ:
سلام
برچسب‌ها رو محدود نکنیم بهتره. این ویژگی افراز کردن سوال‌ها برای برچسب‌ها صادق نیست اما برای دسته‌بندی باید صادق باشه.
الان هر سوال می‌تونه ۵تا برچسب داشته باشه که برای جستجوی سوال کمک می‌کنه.
برای دسته‌بندی، ۱۰تا دسته مشخص می‌کنیم و توی هر سوال اولین برچسبی که تو این ۱۰تا دسته بود، می‌شه دسته‌ی اون سوال. دسته‌بندی کمک می‌کنه جایی باشه که سوالات خوب هر موضوع مشخص باشه.
  • حمید کاملی
  • دسته ی روش های احتمالاتی رو هم اضافه کنید . درسته که الان بچه ها خیلی با این روش آشنا نیستند اما خیلی خوبه که یک دسته هم با این عنوان داشته باشیم که بچه ها با این تکنیک ها بیشتر آشنا بشن.
    پاسخ:
    سلام. حتما اضافه می‌کنیم حمیدجان
  • آرمان جعفرنژاد
  • عه نمیدونستم کاهو رو بلاگ کار میکنه!
  • آرمان جعفرنژاد
  • میشه یه خرده از این حالت ترکیبیاتی و گرافی بیاد بیرون؟
    میخام سوال برنامه نویسی بپرسم!
    پاسخ:
    سلام. بپرس مشکلی نیست :)
    من به یک شکل دیگه فکر کرده بودم که آسون تر از دسته بندی موضوعی بود: روی هر سوال یک قسمت درجه سختی بگذاریم که کاربرها انتخاب کنند سوال در حد «مبتدی»، «پذیرفته مرحله اول»، «پذیرفته مرحله دوم»، «طلای کشوری» یا «طلای جهانی» هست. این طوری هر کسی میتونه راحت مجموعه مساله هایی رو که به دردش میخوره انتخاب و اونها رو حل کنه.

    ضمنا کسی که وارد سایت میشه در وهله نخست راه حلها رو نبینه بلکه فرصت داشته باشه سوال رو خودش حل کنه و بعد با فشردن یک دکمه پاسخ دیگران رو ببینه.
    پاسخ:
    درجه سختی خیلی ایده‌ی خوبیه. ایشالا تو برنامه می‌ذاریمش.
    اون موضوع که راه‌حل از اول معلوم نباشه هم ایشالا زودتر راه‌اندازی می‌کنیم.
    ممنون از پیشنهادهای خوبت :)
    کاهو یه باگ دیگه داره اینه که فقط یه پاسخ می توان برای یک پرسش داد
    پاسخ:
    سلام مجید
    این به خاطر اینه که هرکس منطقا یه جواب باید برای هر سوال بنویسه و اگه فکر می‌کنه جواب قبلش مشکلی داره باید اون رو ویرایش کنه.
    سلام!
    من یه پیشنهاد دارم !
    سوال هایی رو که جواب داده نشده هم یه قسمتی بزارید تا همه اونا رو ببینند ممنون!


    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی